Panevėžio valdžiai buvo pristatyti galingos „Rail Baltica“ geležinkelio europinės vėžės tiesimo planai, o juose – Panevėžio rajono teritorijoje iškilsianti keleivių stotis ir krovinių terminalas.
Pramonės taškas – rajone
Miesto ir rajono ekonomiką sudrebinsianti „Rail Baltica“ europinė vėžė su keleivių stotimi ir krovinių terminalu bus nutiesta per Panevėžio rajoną. Tai buvo paskelbta per viešą svarstymą Panevėžio miesto savivaldybėje.
Miesto meras Rytis Račkauskas dėl to, kad terminalo ir keleivių stotys bus rajono teritorijoje, didelio apmaudo nerodė.
„Svarbu, kad terminalas veiktų, tai bus naudinga miestui. Mums tiesiog neįmanoma geografiškai jo sutalpinti mieste“, – sakė miesto galva.
Jaučia sukilsiant audrą
Panevėžio rajono meras Povilas Žagunis svarstyme nedalyvavo, nes atostogavo, tačiau jis teigė situaciją išmanantis. Jis sakė nė neturintis teisės prieštarauti projektui, nes tai yra net ne valstybinis, o europinis projektas.
„Svarbiausia, kad vėžė močiutėms nesutrukdytų nueiti į bažnyčią, kapines, nebūtų triukšmo nuo traukinių ir gyventojai galėtų gyventi kaip įpratę“, – aiškino rajono vadovas.
Užtat Panevėžio rajono vicemeras Antanas Pocius jau dabar svarsto, su kokiais nepatogumais dėl „Rail Baltica“ vėžės ir net 240 kilometrų per valandą lekiančio traukinio susidurs valdininkai bei vietos gyventojai. Vėžė kirs žemės sklypus, tad valstybė juos iš savininkų turės išpirkti.
„Bus nepatenkintų žmonių, bet nieko nepadarysi. Vardan tos Lietuvos kartais tenka pasiaukoti“, – sakė A.Pocius.
Pasak jo, rajonas jokių užduočių iš vėžės planuotojų dar negavo.
Statybos – po ketverių metų
Jau rašėme, kaip gegužės mėnesį buvęs Panevėžio miesto meras Vitalijus Satkevičius užjudino politikus surengęs neeilinį tarybos posėdį ir pasakojo situaciją, kaip jis atsidūrė kvailio vietoje.
Jis sužinojo, kad specialiojo plano užsakovas „Lietuvos geležinkeliai“ nėra numatęs Panevėžio logistikos terminalo.
Tačiau „Lietuvos geležinkeliai“ pareiškė negavę reikiamų dokumentų iš miesto valdžios ir todėl krovinių terminalą (logistikos centrą) perkėlė į rajoną.
Numatoma, kad „Rail Baltica“ vėžė per Lietuvą bus tokia: Rokai – Palemonas – Neveronys (Kauno miesto ir rajono teritorija) – Jonava – Pagiriai (Kėdainių rajono teritorija) – Ramygala – Upytė –Janališkiai (Panevėžio rajono teritorija) – Pušalotas – Joniškėlis – Vaškai – Kiemėnai – Dagiai (Pasvalio rajono teritorija).
Statybas planuojama pradėti po 4 metų – 2019-aisiais.
Sutarė dėl geriausios trasos
Panevėžio politikai ilgai svarstę nusprendė, kad šis variantas būtų geriausias.
Iš Kėdainių rajono traukinys atvažiuos vakaruose palikdamas Vaiškonių kaimą, į rytus augantį Vaiškonių mišką. Traukinys važiuos palei rytuose besidriekiantį didelį Paslaujo mišką, į rytus bus Joknių kaimas.
Palei rytuose esantį Blindynių mišką traukinys įvažiuos į Panevėžio rajoną, vakaruose bus Linažiedžių kaimas. Traukinys važiuos palei pat Linažiedžių namus, kirs rajoninį kelią, į rytus bus Šambalioniškio kaimas.
Tuomet europinio traukinio vėžė kirs 1204 rajoninį kelią, pralėks visai pro pat ten stovinčias sodybas, kirs 3023 numeriu pažymėtą rajoninį kelią.
Tame kelyje į vakarus nuo traukinio bus Žudžių kaimas, vėliau pravažiuoti bus Liubartai, kurie liks traukinio vakaruose.
Tada traukinys darys kelio vingį ir jo pietuose liks Barklainių kaimas, o rytuose – Joskildų kaimo namai.
Rytuose liks ir Papojo kaimas, kur traukinys netoliese kirs Upytės mišką ir darys kelio vingį į kairę pusę prieš Vaišvilčių I kaimą. Ten vėžė kirs 195 krašto kelią, Trakiškių mišką, rytuose palikdama Paviešiečių kaimą, Berniūnus, drieksis per Papušių kaimą.
Be to, toje atkarpoje – nuo pasukimo prieš Vaišvilčių kaimą iki Papušių kaimo, kaip informavo Panevėžio miesto savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vyžintas, bus ir „Rail Baltica“ traukinio keleivių stotis, ir krovinių terminalas.
Vėliau traukinys kirs rajoninį kelią, rytuose palikdamas Degionių kaimą, kirs A9 krašto kelią ir važiuos per laukuose įrengtą vėžę, Gustonių mišką, Mežėnų mišką, kirs rajoninį kelią. Traukinio rytuose liks Šaukliai, Stačiūnai.
Pasvalio rajoną irgi kirs
Pasvalio rajono link traukinys dardės dar pro Panevėžio rajone, vakaruose nuo vėžės, esantį Pazūkų kaimą, rytuose jo bus Pazūkų miškas, vėliau – miškas Eglynė.
Tuomet, įdardėjęs į Pasvalio rajoną, traukinys važiuos pro Ožkyčių kaimą, ir rytuose, ir vakaruose važiuodamas pro šalia esančius namus, pralėks mišką Buojį.
Traukinio rytuose bus Šedeikoniai, Pušalotas, vakaruose – Kaukliai, buvusio dvaro sodybos fragmentai.
Traukinio vėžė kirs rajoninį kelią, vakaruose liks Valmoniai, rytuose – Vytėnai, vėliau traukinio vakaruose bus senkapis, vadinamas Kapeliais, rytuose liks siaurojo geležinkelio komplekso Vaitkūnų stotis.
Į vakarus nuo besidriekiančios vėžės bus Baldoniškių kaimas, o rytuose, visai prie pat Lepšynės, – botaninis draustinis, Lepšynės miškas.
Vakaruose liks Joniškėlis ir traukinys lėks per Trakelio mišką, vakaruose palikdamas Pamūšius, Švobiškį, skuos Daniūnų kaimo link, skros Pūstagirės mišką, kirs rajoninį kelią, rytuose palikdamas Kriaušiškius.
Vėžė numatoma visai pro pat Paliepių kaime esančias sodybas. Ji kaimą tarsi perskirtų pusiau.
Prieš kertant rajoninį kelią, rytuose bus Vaškų miestelis.
Tada traukinys suks dešiniau ir darys lanką Leveikonių kaimo link, rytuose paliks Kiemėnus ir skries Dagių kaimo pusėn. Tuomet jis įvažiuos į Latviją.
Vijolė KASINSKIENĖ
Zinoma, traukiniu daug didesnes ir kroviniu gabenimo galimybes. Nors dabar ko gero i daugeli saliu transporto kompanijos veza ir keliais https://ingstad.lt/logistikos-paslaugos/kroviniu-pervezimas-keliais-ftl-ltl/kroviniu-gabenimas-keliais-is-i-danija/ taciau traukiniais ir didesni kroviniai, ir greiciau. Manau labai daug kam tik i nauda bus, jei pavyks atidaryti toki kelia.